UNDER POLARISUNDER POLARIS
ESTADOS UNIDOS
Compañía Cloud Eye Control
Una mujer emprende un viaje hacia el Ártico, portando en genoma humano y la suma de los recuerdos de la Humanidad en bloques de hielo. La compañía de vanguardia Cloud Eye Control mezcla proyecciones de videos animados, actuación y música para generar una atmósfera nevada, mítica y fascinante.
«Una experiencia teatral inclasificable que se alcanza una más alta conciencia sin dejar de mantener los pies bien apoyados sobre la nevada tierra». Los Angeles Times.
RESEÑAAl centro de Under Polaris está la búsqueda por preservar, dentro de prístinos pedazos de hielo en la cima del mundo, una semilla que contenga la riqueza de toda la historia de la Humanidad: un sistema de respaldo de nuestro genoma y la suma total de nuestras memorias personales. En su camino, la protagonista de esta historia muta y se transforma en muchas criaturas míticas con el fin de sobrevivir a los elementos y, en el proceso, aprende sobre la inextricable interdependencia de los humanos y la naturaleza. Formada en 2004, la compañía Cloud Eye Control está compuesta por la artista medial y de animaciones Miwa Matreyek, la escritora, músico y performer Anna Oxygen, y por el director Chi-wang Yang.
Cloud Eye Control es un grupo colaborativo de performance basado en Los Angeles, Estados Unidos, creadores de trabajos originales que de forma única combinan medios interactivos con actuación en vivo. La compañía fue fundada en 2004 por el director Chi-wang Yang, la animadora experimental Miwa Matreyek, y la compositora y performer Anna Oxygen. Han creado tres piezas originales, las cuales se han presentado en Estados Unidos y otros países: Subterranean heart, Final space y Under polaris.
Ya sea re-imaginando el vuelo transatlántico de Charles Lindbergh, el descubrimiento de poderosos cristales subterráneos, o la búsqueda interestelar de una mujer para encontrar un nuevo hogar, un tema en común que tienen sus historias es la adaptación del ser humano al mundo tecnológico. Para realizar estas historias, se proyectan sobre varias superficies del escenario animaciones envasadas e imágenes que una cámara capta en vivo, las cuales funcionan, al mismo tiempo, como escenografía y como actor virtual. Métodos de alta y baja tecnología son usados para permitir al actor en escena interactuar con los medios, desde un software de video interactivo creado a la medida, hasta la manipulación física de video-títeres.
Recientemente, Cloud Eye Control se ha presentado en el New Genre Arts Festival, Headlands Center for the Arts, LACMA, the Center Stage Theater (Santa Barbara), Fusebox Festival, EXIT Festival (París), Platform Animation Festival y TBA (Portland).
Miwa Matreyek es una reconocida creadora de animaciones, diseñadora y artista multimedia, asentada en Los Angeles. Ha creado cortos de animación y trabajos en vivo que integran animación, actuación e instalación de video. Su trabajo explora cómo la animación se transforma cuando se la combina con el cuerpo y el espacio, y viceversa. Le interesa particularmente el punto de encuentro entre el cine y el teatro/performance, los momentos de convergencia en que se crean ilusiones fantásticas, y los momentos de divergencia en que ambas luchan entre sí. Su trabajo ha sido internacionalmente en festivales de teatro/performance y de animación/cine, así como en galerías de arte, museos de ciencia, conferencias sobre tecnología y más, incluyendo TEDGlobal Sundance, Vimeo festival, TBA Festival, Platform Animation Festival, Radar LA, ISEA, the Exploratorium, Anima Mundi Festival (Brasil), Innotown (Noruega), Forum des Images (Francia), City of Women (Eslovenia), Chilemonos (Chile) y S8 Film Festival (España). Cuando no está trabajando en sus propios espectáculos, suele trabajar como diseñadora de video para compañías de teatro (Rude Mechs, 605 Collective, Wolf Bowart) y colabora como diseñadora/animadora comercial. Matreyek recibió su Máster en Bellas Artes (2007) en Animación Experimental y Medios Integrados en el California Institute of the Arts.
Anna Oxygen es artista multimedia, compositora y performer. Ha girado por Europa y Estados Unidos bajo el nombre de Anna Oxygen, presentando recitales dance pop y piezas se performance interactivas. Ha lanzado varios discos de música electrónica y acústica, como This is an exercise bajo el sello de música indie Kill Rock Stars. Su trabajo como performer y en video ha sido presentado en lugares como PS1 MOMA Contemporary, The Seattle Art Museum, LACMA (Los Angeles), NYU, The Armory Center for the Arts (Pasadena), The Portland Institute for Contemporary Art y el Rohsska Museet en Gotemburgo, entre otros. Después de crecer entrenándose como voz clásica, y de un breve periodo estudiando ópera en el Cornish College of the Arts, se convirtió en músico electrónico autodidacta, experimentando con viejas baterías, pedales y módulos de tambores, mezclándolos en sus presentaciones en vivo en sótanos y locales punk. Obtuvo su Máster en Bellas Artes en el California Institute of the Arts, especializándose es Prácticas del Sonido Experimental y Medios Integrados, empezando a componer partituras más tradicionales para películas, obras de teatro y grupos musicales. Su música y presentaciones juegan con los espacios borrosos entre la instrucción y la improvisación, a menudo invitando a los músicos y espectadores a formarse de cierta forma o creando mapas visuales para que ellos sigan. Recientemente creó la banda de folk psicodélico Day Moon, junto a su amiga cercana y colaboradora Tamala Poljak.
Chi-wang Yang es director de teatro y performance. Ya sea en forma de obras, óperas, conciertos o instalaciones, su trabajo es intensamente físico, experimental y colaborativo. Está comprometido con la expansión de las nociones de identidad y las formas teatrales, y con la exploración de las inestables intersecciones entre cuerpo, narrativa y tecnología. Su trabajo se ha presentado en teatros y galerías del mundo, incluyendo REDCAT, LACMA, Time-Based Arts Festival, Fusebox Festival, EXIT Festival (París), el Platform International Animation Festival, el San Francisco International Film Festival, el Havana International Film Festival y el Edinburgh International Festival – Fringe. Sus proyectos más recientes incluyen Under polaris junto a Cloud Eye Control, y The Closest Farthest Away/La Entrañable Lejanía, una innovadora colaboración internacional entre artistas estadounidenses y cubanos. Yang recibió su Máster en Bellas Artes en Dirección Teatral y Medios Integrados en el California Institute of the Arts, donde actualmente da clases, y su Bachelor of Arts en la Brown University. Recibió el Princess Grace George C. Wolfe Theater Award por su labor como director, y en 2011 fue artista en residencia en el Headlands Center for the Arts y el Baryshnikov Arts Center.
«A veces, una trascendentemente espectacular obra de teatro puede sonar ridícula e infantil cuando intentas explicarla con palabras. Under polaris sigue el camino de una mujer científica que lleva al Polo Norte una semilla que contiene el genoma humano. Allí juguetea con un oso polar, un ciervo y un caribú al ritmo del rock experimental. Si la descripción es risible, Under polaris no lo es. Esta seudo ópera rock multimedia contiene la riqueza de la originalidad en la compacta hora de función. No todos sus riesgos valen la pena, pero muchos de ellos sí lo valen. El resultado es una creación alienígena que no es alienante, un trabajo desafiante que recompensa tu inversión intelectual.
Creada por el grupo de Los Ángeles, Cloud Eye Control, la producción usa proyecciones de video, juegos de sombras y animaciones para evocar un mundo ártico de fantasía. La científica sin nombre (interpretada por Anna Oxygen, quien también compuso caso toda la música del espectáculo) pasea por la neblina, cantando arias rock mientras interactúa con la vida salvaje. Ocasionalmente interactúa con los efectos visuales para crear una fusión de lo tangible y lo digital.
Cinco músicos acompañan la acción, entregando en vivo un paisaje sonoro casi constante. Lejos de ser un telón de fondo acústico, la música es integral para la producción. La partitura rock traslada la historia a una dimensión operática, creando distancia dramática y, al mismo tiempo, intimidad emocional. Esta es una de las poco frecuentes instancias en que una producción de teatro vanguardista merece el lanzamiento de su propio álbum musical, y gran parte del crédito es para los excelentes músicos: Radio Sloan, Rachel Carns, Jessica Catron y Dan Eaton.
Under polaris se va tornando más deslumbrante visualmente a medida que avanza. Las animaciones en video (creadas por Miwa Matreyek) son ingeniosas y simples, en el sentido que crean un ecosistema nevoso entero usando métodos relativamente modestos. Integrándolo todo, el director Chi-wang Yang hace que los momentos “¡guau!” fluyan a un ritmo estable. La imagen final es una trascendente comunión de las especies que es tan alucinógena como utópica.
Si la producción tiene alguna debilidad, es la historia misma. La narrativa es anémica, un mero perchero del que cuelgan los efectos visuales. La obra parece abandonar la historia a la mitad, transformándose en un engranaje poético en que el estado de ánimo y la atmósfera están por sobre la trama.
Como crédito al equipo artístico, Under polaris mantiene un retorcido sentido del humor que despeja toda sospecha de engreimiento. Esta es una experiencia teatral inclasificable que se estira hasta una más alta conciencia sin dejar de mantener los pies bien apoyados sobre la nevada tierra». David Ng. Los Angeles Times. 16 de octubre de 2009.
«Under polaris cuenta la historia de una mujer (interpretada por Anna Oxygen) que se embarca en un viaje al Ártico para preservar la Humanidad. Su camino está lleno de desafíos –desde extremos elementos helados hasta su propio nadir de falta de confianza en sí misma. A medida que la mujer se encuentra con espíritus animales, cruza varios umbrales simbólicos.
Cloud Eye Control es un colectivo basado en Los Angeles, con un grupo fundador conformado por Miwa Matreyek, Anna Oxygen y Chi-wang Yang. El grupo integra animaciones, teatro experimental, música pop y títeres.
Under polaris es instantáneamente absorbente en diferentes niveles. Técnicamente, la pieza tiene una visualidad fascinante; las animaciones proyectadas y la dirección de arte en general se combinan para crear un ambiente que es tan surrealista como alucinante. La música, desde las atmosféricas texturas electrónicas hasta la ópera y las oberturas, no es para nada una incidental música de fondo, sino una integral y evocativa parte de la pieza.
La narración transporta simbolismos míticos que sugieren algo del trabajo de Joseph Campbell sobre el viaje del héroe. La mujer de la historia interactúa con espíritus animales que la guían y también se transforma en criaturas, arquetipo visto en muchos mitos. Under polaris también sugiere el balance entre naturaleza y hombre; cuando la mujer cruza los umbrales, la audiencia logra hacer el viaje al mundo de los sueños y el inconsciente.
En conjunto, la combinada producción es impresionante e innovadora. Además de ser a ratos tecnológicamente asombrosa, la pieza es humorística y accesible, lo cual solo aumenta la mágica alegría de la performance. ¿Buscando un viaje fantástico, multimedia y multidimensional? Under polaris, de Cloud Eye Control, te llevará hasta allí». Laist. 15 de octubre de 2009.
Creación Cloud Eye Control: Miwa Matreyek, Anna Oxygen y Chi-wang Yang
Programación de video y diseño sonoro Nathan Ruyle
Diseño de iluminación Chris Kuhl
Interpretación musical Rachel Carns, Dan Eaton y Matt Buscher
Composición de la obertura THE NEED
Proyecto del National Performance Network Creation Fund, co-comisionado por REDCAT, PICA y Leslie B. Durst
Apoyo Princess Grace Foundation Special Project Award
Duración 1 hora 30 minutos
Idioma Inglés subtitulado en español
Photo: Eugene Ahn
USA
Company Cloud Eye Control
A woman sets off for the Arctic, carrying the human genome and all of the memories of humanity frozen in blocks of ice. Avant garde company Cloud Eye Control mixes projections of animated videos, acting, and music to evoke a snowclad, mythical, and fascinating atmosphere.
«An unclassifiable theatrical experience that stretches toward a higher consciousness while keeping its feet rooted in the snowy ground». Los Angeles Times.
[/expand] SYNOPSISAt the center of Under Polaris is the quest to preserve, inside pristine shards of ice at the top of the world, a seed containing the wealth of all human history: a back-up system for our genetic imprint and the sum total of our personal memories. En route, the story’s protagonist shape-shifts into many a mythic creature to survive the elements and, in the process, learns about the inextricable interdependence of humans and nature. Formed in 2004, Cloud Eye Control consists of animation and media artist Miwa Matreyek, writer, musician and performer Anna Oxygen, and director Chi-wang Yang.
Cloud Eye Control is a collaborative performance group based in Los Angeles, creating original works that uniquely combine interactive media with live performance. Cloud Eye Control was founded in 2004 by theater director Chi-wang Yang, experimental animator Miwa Matreyek, and performer and composer Anna Oxygen. The company has created three original works that have been presented both nationally and internationally: Subterranean heart, Final space, and Under polaris.
Whether through a re-imagining of Charles Lindbergh’s trans-Atlantic flight, the discovery of powerful underground crystals, or one woman’s interstellar search for a new home, a common theme in their stories is that of human adaptation in a technological world. To realize these stories, pre-rendered animation and live camera imagery is projected onto various surfaces on the stage, functioning as both scenery and virtual actor. Both high and low tech methods are used to allow the live actor to interact with the media, ranging from custom-built interactive video software to the physical manipulation of video puppets.
Recently, Cloud Eye Control has performed or presented at the New Genre Arts Festival, Headlands Center for the Arts, LACMA, the Center Stage Theater in Santa Barbara, and the Fusebox Festival.
Miwa Matreyek is an internationally recognized animator, designer, and multi-media artist based in Los Angeles. She creates animated short films as well as live works that integrate animation, performance, and video installation. Her work explores how animation transforms when it is combined with body and space, and vise versa. She is interested in the meeting point of cinema and theater/performance, the moments of convergence where fantastical illusions are created, and the moments of divergence where the two struggles against each other. Her work has been shown internationally at animation/film festivals, theatre festivals, performance festival, as well as art galleries, science museums, tech conferences, and more, including TEDGlobal, Sundance, Anima Mundi festival (Brazil), Vimeo festival, TBA Festival, Platform Animation Festival, Radar LA, ISEA, the Exploratorium, Innotown (Norway), Forum des Images (France), City of Women (Slovenia), Chilemonos (Chile), S8 Film Festival (Spain), etc. When not working on her own shows, she often works as a video designer for outside theater companies (Rude Mechs, 605 Collective, Wolf Bowart) and freelances as a commercial designer/animator. Matreyek received her MFA (2007) in Experimental Animation and Integrated Media at the California Institute of the Arts. She is one of the founding-member and core-collaborator of the performance media group, Cloud Eye Control.
Anna Oxygen is a multi-media artist, composer and performer. She has extensively toured Europe and the United States under the name Anna Oxygen, performing dance pop recitals and interactive performance pieces. She has released several albums of electronic and acoustic music, most recently This is an exercise on indie label Kill Rock Stars. Her performance and video work has been presented at PS1 MOMA Contemporary, The Seattle Art Museum, LACMA (LA), NYU, The Armory Center for the Arts (Pasadena), The Portland Institute for Contemporary Art, and the Rohsska Museet in Gothenburg, Sweden among others. She is a member of Media performance group Cloud Eye Control. After an upbringing of classical voice training, and a brief stint studying opera at Cornish College of the Arts, she became a self taught electronics musician, exploring old drum machines, sound modules and loop pedals, and weaving them into her live performances in basements and punk venues. She went on to get her MFA in Music at the California Institute of the Arts where she specialized in Experimental Sound Practices and Integrated Media, and began composing more traditional and developed musical scores for film, theater, and ensembles. Her music and performances play with the blurred spaces between instruction and improvisation, often inviting musicians and audiences to stand in specific configurations, or creating visual maps for them to follow. At CalArts she co-founded media group Cloud Eye Control with director Chi-wang Yang, and animator Miwa Matreyek. The group has performed at numerous art festivals including the EXIT Festival in Paris France, Platform Animation Festival and TBA in Portland. Most recently she has created a psychedelic noise folk band Day Moon with long time friend and collaborator Tamala Poljak.
Chi-wang Yang is a Los Angeles-based director of theater and performance. Whether in the form of plays, operas, concerts, or installation, his work is intensely physical, experimental, and collaborative. He is committed to expanding notions of identity and theatrical form and to exploring the unstable intersections of body, narrative and technology. Yang is a founding member of performance collective Cloud Eye Control, whose technology-infused productions integrate live theater, animation, and music. His work has been presented at theaters and galleries internationally, including REDCAT, LACMA, Time-Based Arts Festival, Fusebox Festival, EXIT Festival (Paris), the Platform International Animation Festival, the San Francisco International Film Festival, Havana International Film Festival and the Edinburgh International Festival Fringe. Recent projects include Under polaris with Cloud Eye Control, and The closest farthest away/La entrañable lejanía, a groundbreaking international collaboration between American and Cuban artists. Yang received his MFA in Theater Directing and Integrated Media at the California Institute of the Arts, where he currently teaches, and his BA from Brown University. Other training includes the SITI Company (NYC and Skidmore). He is the recipient of the Princess Grace George C. Wolfe Theater Award for Directing, and in 2011 was an artist in residency at the Headlands Center for the Arts and the Baryshnikov Arts Center.
“Sometimes a transcendently spectacular piece of theater can sound ridiculous and childish when you try to put it into words. Under polaris follows the trail of a female scientist who takes a seed containing the human genome to the North Pole, where she cavorts with a polar bear, musk ox and caribou to the sounds of experimental rock. If the description is laughable, Under polaris isn’t. This multimedia, pseudo-rock opera (which runs at REDCAT through Sunday) contains a wealth of originality in its compact one-hour running time. Not all of its risks pay off, but a lot of them do. The result is both an alien creation that is never alienating and a challenging work that rewards your intellectual investment.
Created by the L.A.-based group Cloud Eye Control, the production uses video projection, shadow play and animation to evoke a fantasy arctic world. The nameless scientist (played by Anna Oxygen, who also composed most of the show’s music) wanders around in a haze, singing rock arias as she communes with wildlife. Occasionally she interacts with the visual effects to create a fusion of the tangible and the digital.
Five musicians accompany the action, providing a near continuous live soundscape. Far from being acoustical wallpaper, the music is integral to the production. The rock score lifts the story into an operatic dimension, creating dramatic distance but emotional intimacy. This is one of the rare instances when an avant-garde theater production deserves its own soundtrack album release, and much of the credit goes to the fine musicians — Radio Sloan, Rachel Carns, Jessica Catron and Dan Eaton.
Under polaris grows more visually dazzling as it progresses. The video animation (created by Miwa Matreyek) is both clever and simple in the way it creates an entire snowy ecosystem using relatively modest means. Bringing it all together, director Chi-wang Yang keeps the wow moments coming in a steady rhythmic flow. The final image is a transcendent vision of pan-species communion that is equally hallucinogenic and utopian.
If the production has a weakness, it’s in the story itself. The narrative is anemic, a mere hanger on which to string the visual effects. It’s telling that the production seems to abandon the story about halfway through, shifting into a poetic gear in which mood and atmosphere take precedence over plot. To the credit of the artistic team, Under polaris maintains a wry sense of humor that dispels any hint of self-importance. This is an unclassifiable theatrical experience that stretches toward a higher consciousness while keeping its feet rooted in the snowy ground”. David Ng. Los Angeles Times. October 16th 2009.
“Under polaris tells a story of woman (performed by Anna Oxygen) who embarks on an Arctic journey to preserve humanity. Her journey is wrought with challenges — from the extreme ice elements to her own nadir of self-doubt. As the woman encounters animal spirits, she crosses the many symbolic thresholds. Cloud Eye Control is an LA-based performance collective with a founding core group of Miwa Matreyek, Anna Oxygen and Chi-wang Yang. The group integrates animation, experimental theatre, pop music and puppetry.
Under polaris is instantly compelling on several levels. Technically, the piece is visually stunning; the projected animated screens and overall art direction combine to make an environment that is both surreal and hallucinatory. The music, from the atmospheric electronic textures to the opera and overtures, is not at all just background incidental music but an integral and evocative thread of the piece’s fabric. The narrative carries mythic symbolism that suggests some of Joseph Campbell’s work on the hero’s journey. The woman in the story interacts with animal spirit guides and also transforms into a creature, which is an archetype seen in many myths. Under polaris also suggests the balance of nature and man; when the lead woman crosses thresholds, the audience makes that journey into the world of dreaming and the unconsciousness.
Overall, the combined production of Under polaris is impressive and innovative. Besides being technically breathtaking at times, the piece is humorous and accessible, which only augments the magical playfulness of the performance. Questing for a fantastic multimedia and multidimensional performance journey? Cloud Eye Control’s Under polaris will transport you there”. Laist. October 15th 2009.
Created by Cloud Eye Control: Miwa Matreyek, Anna Oxygen, and Chi-wang Yang
Video programming and sound design by Nathan Ruyle
Lighting design by Chris Kuhl
Music performed by Rachel Carns, Dan Eaton, and Matt Buscher
Overture composed by THE NEED
Under Polaris is a National Performance Network Creation Fund project co-commissioned by REDCAT, PICA and Leslie B. Durst
Created with support from the Princess Grace Foundation Special Project Award
Length 1 hour 30 minutes
Language English with spanish subtitles