JERK
Foto: Alain Monot
FRANCIA
A partir de una novela de Dennis Cooper
Dirección Gisèle Vienne
Dramaturgia Dennis Cooper
A mediados de los 70, en Texas, Dean Corll mató a más de veinte niños con la ayuda de los adolescentes David Brooks y Wayne Henley. Esta es una reconstrucción imaginaria –extraña, poética, divertida y sombría– de esos crímenes, mezclando títeres, sexualidad y violencia con una estética gore.
«Un hombre, una silla y cinco títeres es todo lo que se necesita para reconstruir los asesinatos. La escasez de elementos compensa el peso de las cruentas historias contadas por Jonathan Capdevielle». Le Monde.
RESEÑAJerk es una reconstrucción imaginaria –extraña, poética, divertida y sombría– de los crímenes perpetrados por el asesino en serie americano Dean Corll que, con la ayuda de los adolescentes David Brooks y Wayne Henley, mató a más de veinte niños en el estado de Texas a mediados de los años 70.
Esta pieza nos muestra a David Brooks mientras cumple su condena de cadena perpetua. En la cárcel aprende el arte de los títeres, con los que, de alguna manera, puede hacer frente a su responsabilidad como partícipe de los delitos. Escribe un espectáculo que reconstruye los asesinatos cometidos por Dean Corll, usando los títeres para representar a todos los personajes y lleva a cabo su espectáculo en la cárcel para una clase con estudiantes de psicología de una universidad local.
Por la violencia y el humor del texto hay una ferocidad subyacente a la actuación. El teatro de títeres, de hecho, es la forma tradicionalmente utilizada para representar a sujetos violentos y actos ilícitos. Y Jerk mezcla, descaradamente, la sexualidad y la violencia en la línea de la estética gore, remontándose naturalmente al repertorio de los títeres de guante. El texto se articula como un solo para titiritero de marionetas de guante que también hace el papel del farsante.
La historia, aun pareciendo tan realista, raya en el irrealismo. El aparente realismo de la obra proviene de su narrativa lineal y del hecho de estar basada en una historia real, así como de la profunda identificación del titiritero-farsante con el personaje ficticio de David Brooks.
Jerk es la cuarta pieza dramática de Gisèle Vienne producida en colaboración con el escritor americano Dennis Cooper tras I Apologize (2004), Une belle enfant blonde (2005) y Kindertotenlieder (2007). En estas obras, las conexiones entre fantasía y realidad se cuestionan permanentemente, llegando a alterar nuestra percepción de la realidad. Cuanto más realista se plantea Jerk desde su narrativa lineal y constante, más credibilidad ofrece, derivada de esta forma de cuestionamiento. Y es esta “innegabilidad” la que aquí en Jerk se reexamina, a través de las diferentes experiencias formales.
Gisèle Vienne, franco-austríaca, nació en 1976, y ahora trabaja en Grenoble y París. Después de graduarse de filosofía, estudió Ecole Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette. Es coreógrafa y director, intérprete y artista visual. Después ella la coreografía con Etienne Bideau-Rey: Splendid’s (2000) de Jean Genet, Showroomdummies (2001), Stéréotypie (2003), y Tranen Veinzen (2004). Desde 2004, ha grabajado como coreógrafa y directora en colaboración con Dennis Cooper, en I Apologize (2004); Une belle enfant blonde / A young, beautiful blond girl (2005); Kindertotenlieder (2007); Jerk, una obra radial en el contexto del “atelier de création radiophonique” de France Culture (June 2007); y la obra Jerk (2008). En 2009, creó Eternelle Idole con un patinador sobre hielo y un actor y reescribiendo Showroomdummies con Etienne Bideau-Rey. En Julio de estrenó This is how you will disappear en el Festival de Aviñón.
Fue actriz en algunas películas de Patric Chicha, como Home (2005) y Domaine (2010), donde también trabajó como coreógrafa. Más aún, para la película de Paul Otchakovsky Laurens, Sablé-sur-Sarthe (2009), creó un muñeco y lo dirigió.
Junto a Etienne Bideau-Rey, ha dirigido la publicación de dos revistas, Corps/Objet – Sur le rapport du corps au corps artificiel, publicadas por el Centre Chorégraphique National de Grenoble.
Desde 2005 ha exhibido frecuentemente sus fotografías e instalaciones en París, en La Force de l’Art, Grand Palais (2006), y en Brest, en el Centre Atlantique de la photographie (2007) y en Le Quartz (2010) y también en Osaka con la exposición Stay with Art (2007).
Actualmente está trabajando en dos montajes-instalaciones, LAST SPRING: A Prequel (presentada en el Festival Anticodes’11 / le Quartz, Scène nationale de Brest y en el Espace Hard Hat en Geneva) y LAST SPRING: (subtitle in progress).
Gisèle Vienne, Dennis Cooper, Peter Rehberg y Jonathan Capdevielle acaban de publicar un audiolibro en francés e inglés: Jerk / Through Their Tears, ediciones DIS VOIR. Después, en colaboración con Dennis Cooper, dirige el fanzine LAST SPRING: The Maps, en el marco de la Cooperative Fanzine creada por Dominique Gonzalez-Foerster, Philippe Parreno y Jean-Max Colard.
Dennis Cooper es novelista, poeta y crítico. Vive en París y Los Ángeles, ha publicado ocho novelas, siendo las últimas The Sluts y God Jr., ambas en 2005. Es editor colaborador en la Art Forum Magazine, y editor de la imprenta Little House en el Bowery. Escribió los textos para las obras I Apologize (2004), Kindertotenlieder (2007), Jerk (2008), This is how you will disappear (2010), LAST SPRING: A Prequel (2011) y Une enfant blonde. A Young Beautiful blonde girl (2006), en colaboración con Catherine Robbe-Grillet.
A partir de una novela de Dennis Cooper
Dirección Gisèle Vienne
Dramaturgia Dennis Cooper
Música Peter Rehberg (música original) y El Mundo Frio de Corrupted
Iluminación Patrick Riou
Interpretada y creada en colaboración con Jonathan Capdevielle
Voces grabadas César Bernard y José Enrique Oña Selfa
Estilismo Stephen O’Malley y Jean-Luc Verna
Marionetas Gisèle Vienne y Dorothéa Vienne Pollak
Maquillaje Jean-Luc Verna y Rebecca Flores
Vestuario Dorothéa Vienne Polak, Marino Marchand y Babeth Martin
Profesor de ventricolquía Michel Dejeneffe
Ensayos en español en colaboración con Pierre Dourthe y Luisma Soriano
Traducción del inglés al español Javier Calvo
Gracias a l’Atelier de création radiophonique of France Culture, Philippe Langlois y Franck Smith. A Sophie Bissantz por los efectos de sonido. Voces y efectos de sonido grabados por el Atelier de création radiophonique
Gracias a Justin Bartlett, Nayland Blake, Alcinda Carreira-Marin, Florimon, Ludovic Poulet, Anne S – villa Arson, Thomas Scimeca, Yury Smirnov, Scott Treleaven, la Galería Air de Paris, Tim/IRIS y Jean-Paul Vienne
Con el equipo técnico de Quartz – Scène Nationale de Brest
Dirección técnica Nicolas Minssen
Producción y distribución internacional Key Performance / Koen Vanhove, Julia Asperska
Administración, producción y distribución en Francia Platô / Séverine Péan, Carine Hilly
Productor asociado DACM
Con la colaboración de Quartz – Scène nationale de Brest (Gisèle Vienne associate artist from 2007 to 2011)
Coproducción Le Quartz – Scène nationale de Brest, Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort dans le cadre de l’accueil-studio y Centro Parraga – Murcia
Con el apoyo del Conseil Général de l’Isère, Ville de Grenoble y Ménagerie de Verre en la fase de preparación
La compañía DACM está apoyada por Drac Rhône-Alpes / Ministère de la Culture et de la Communication, Région Rhône-Alpes y el Institut Français para giras internacionales
Estreno Marzo de 2008, Antipodes Festival 2008 / Le Quartz – Brest
Duración 55 minutos
Idioma En español
Photo: Alain Monot
FRANCE
Based on a novel by Dennis Cooper
Directed by Gisèle Vienne
Text by Dennis Cooper
In the mid 1970s, Dean Corll killed over twenty children in Texas, with the help of teenagers David Brooks and Wayne Henley. This work is an imaginary reconstruction – strange, poetic, fun and yet somber – of these crimes that mixes puppetry, sexuality, and violence with a gore aesthetic.
“A man, a chair, and five puppets are all that is needed to reconstruct the killings. The scarcity of elements is a counterpoint to the blood-drenched stories told by Jonathan Capdevielle.” Le Monde.
SYNOPSISJerk is an imaginary reconstruction – strange, poetic, funny and somber – of the crimes perpetrated by American serial killer Dean Corll who, with the help of teenagers David Brooks and Wayne Henley, killed more than twenty boys in the state of Texas during the mid-70s.
This show sees David Brooks serving his life sentence. In prison, he learns the art of puppets, which somehow enables him to face up to his responsibility as partner in the crimes. He has written a show that reconstructs the murders committed by Dean Corll, using puppets for all the roles. He performs his show in prison for a class of psychology students from a local university.
Due to the violence and humor of the text, there is an underlying fierceness to the performance. The glove puppet theater is in fact the traditional form used to enact violent illicit subjects. And Jerk unabashedly mingles sexuality and violence in the vein of gore aesthetics, thus harking back to the glove puppet repertory.
The text has been staged as a solo for puppeteer, who uses glove puppets and also acts the role of con artist.
The story, however realist it may be, seems to border on unrealism. The play’s apparent realism stems from its linear narration, as well as from its basic true story and from the trickster-puppeteer’s total identification with the fictive character of David Brooks. Jerk is the fourth play that were produced in collaboration with the American writer Dennis Cooper: I Apologize (2004), Une belle enfant blonde (2005) and Kindertotenlieder (2007). In these three plays, the links between fantasy and reality are being constantly probed, thereby altering our perception of reality. The more realist Jerk puts forth a consistent linear narrative, generating the credibility that undeniably stems from this form. And it is this undeniability that is reexamined by way of our different formal experiences.
Gisèle Vienne was born in 1976, she is franco-austrian and now lives and works in Grenoble and Paris. After graduating in Philosophy, she studied at the puppeteering school Ecole Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette. She is a choreographer/director, performer and visual artist.
Then she choreographed and staged with Etienne Bideau-Rey : Splendid’s (2000) by Jean Genet, Showroomdummies (2001), Stéréotypie (2003), and Tranen Veinzen (2004). Since 2004, she has choreographed and directed, in collaboration with the writer Dennis Cooper, I Apologize (2004) and Une belle enfant blonde / A young, beautiful blond girl (2005), Kindertotenlieder (2007) and Jerk, a radioplay in the framework of the “atelier de création radiophonique” of France Culture (June 2007) and the play Jerk (2008). In 2007, she is laureate of the exchange at the Villa Kujoyama and in 2009, she created Eternelle Idole with an ice skater and an actor and the rewriting of Showroomdummies with Etienne Bideau-Rey. In July 2010 she presented her new creation This is how you will disappear at Festival d’Avignon.
She was an actrice in some films of Patric Chicha, whereof Home (2005) and Domaine (2010), in this one she has also worked as a choreographer. Furthermore, for the film of Paul Otchakovsky Laurens, Sablé-sur-Sarthe (2009) she created and directed a doll. She also played in the film Ganz Angst, produced by Vidya Gastaldon, Jean-Michel Wicker, Serge Comte and Christophe Terpent, produced by Galerie Analix, Geneva, in 1996, and in a video clip of Brice Dellsperger, Funky Town by Jean-Luc Verna & his Dum Dum Boys in 2006.
With Etienne Bideau-Rey, she has been the director of publication of two magazines, Corps/Objet – Sur le rapport du corps au corps artificiel, published by the Centre Chorégraphique National de Grenoble.
Since 2005, she has been frequently exhibiting her photographs and installations in particular in Paris at La Force de l’Art, Grand Palais (2006), in Brest at the Centre Atlantique de la photographie (2007) and at Le Quartz (2010) and also in Osaka for the exhibition Stay with art (2007).
She is currently working on two staging – installations. The first one, Last spring: A prequel has been presented at the centre d’art passerelle in the frame of Festival Anticodes’11 / le Quartz, Scène nationale de Brest and is presented at the Espace Hard Hat in Geneva from May 19 till July 3, 2011. The second one Last spring: (subtitle in progress) will be presented in 2012.
Gisèle Vienne, Dennis Cooper, Peter Rehberg and Jonathan Capdevielle just published an audio book in 2 versions French and English: Jerk / Through Their Tears, editions DIS VOIR.
Furthermore in collaboration with Dennis Cooper, she’s directing the fanzine Last spring: The maps, in the frame of la Cooperative Fanzine created by Dominique Gonzalez-Foerster, Philippe Parreno and Jean-Max Colard.
Dennis Cooper is a novelist, poet and critic. He lives in Paris and Los Angeles. He has published eight novels, most recently The Sluts and God Jr., both 2005. In France this books are published by POL. He is a contributing Editor of Art Forum Magazine and the editor of the American publishing imprint Little House on the Bowery. His most recent book is a short fiction collection Ugly Man, published in France by POL this past spring under the title Un type immonde. He has written all the texts in I Apologize (2004), Kindertotenlieder (2007), Jerk (2008), This is how you will disappear (2010), Last spring: A prequel (2011) and Une enfant blonde / A Young Beautiful blonde girl (2006), in collaboration with Catherine Robbe-Grillet.
From a novel of Dennis Cooper
Directed by Gisèle Vienne
Dramaturgy Dennis Cooper
Music Peter Rehberg (original music) and El Mundo Frio of Corrupted
Lights Patrick Riou
Performed by and created in collaboration with Jonathan Capdevielle
Recorded voices Dennis Cooper and Paul P
Stylisme Stephen O’Malley and Jean-Luc Verna
Puppets Gisèle Vienne and Dorothéa Vienne Pollak
Make-up Jean-Luc Verna and Rebecca Flores
Costumes Dorothéa Vienne Polak, Marino Marchand and Babeth Martin
Ventriloquism teaching Michel Dejeneffe
Spanish reharsalls in collaboration with Pierre Dourhte and Luisma Soriano
Text translation from American to Spanish Javier Calvo
Thanks to l’Atelier de création radiophonique of France Culture, Philippe Langlois and Franck Smith. To Sophie Bissantz for sound effects. Voices and sound effects have been recorded for the Atelier de creation radiophonique.
Thanks to Justin Bartlett, Nayland Blake, Alcinda Carreira-Marin, Florimon, Ludovic Poulet, Anne S – villa Arson, Thomas Scimeca, Yury Smirnov, Scott Treleaven , la galerie Air de Paris, Tim/IRIS et Jean-Paul Vienne.
With the technical team of the Quartz – Scène nationale de Brest
Technical direction Nicolas Minssen
Production and international distribution Key Performance / Koen Vanhove, Julia Asperska
Administration, production and distribution in France Platô / Séverine Péan, Carine Hilly
Associate producer DACM
With the collaboration of the Quartz – Scène nationale de Brest
Coproduction Le Quartz – Scène nationale de Brest, Centre Chorégraphique National de Franche-Comté à Belfort dans le cadre de l’accueil-studio and Centro Parraga-Murcia.
With the support of Conseil Général de L’Isère, Ville de Grenoble and the Ménagerie de Verre in the framework of studiolab
The company DACM is supported by the Drac Rhône-Alpes / Ministère de la culture et de la communication, Région Rhône-Alpes, Conseil général de l’Isère, Ville de Grenoble, and Institut français for international tour.
Premiere March 2008, Antipodes Festival 2008 / Le Quartz – Brest
Length 55 minutes
Language In spanish