HAMLET
Foto: Paula Court
ESTADOS UNIDOS
DirecciónElizabeth LeCompte
Compañía The Wooster Group
Como arqueólogos que imaginan todo un templo a partir de sus restos, los actores en escena imitan los gestos de los actores que, en 1964, presentaron en Broadway una famosa versión de Hamlet protagonizada por Richard Burton. Un imperdible de The Wooster Group, desde NY.
«Un Hamlet para valientes». The Economist.
RESEÑAEl Hamlet de The Wooster Group es una re-propuesta de la famosa producción estrenada en Broadway en 1964, protagonizada por Richard Burton y dirigida por John Gielgud. En un intento por adaptarse a los tiempos que corrían (el cine estaba reemplazando al teatro como forma de arte más dominante en Estados Unidos), la producción de Burton fue grabada durante una función, y mostrada por solo dos días en 2 mil salas de cine de todo el país. Fue publicitado como un nuevo formato llamado “Theatrofilm”, possible gracias al “milagro de la Electronovision”.
En este montaje, la compañía dirigida por Elizabeth LeCompte intenta revertir ese proceso, reconstruyendo una hipotética pieza teatral a partir de la evidencia fragmentada del filme editado. En escena, los actores hacen un “cover” de la película, invocando intencionalmente al fantasma de esa actuación legendaria.
Desde su estreno, esta versión de la tragedia de Shakespeare ha estado en el Festival d’Automne de París, en el Public Theater de Nueva York, en REDCAT Los Ángeles y en el Festival de Atenas, entre otros.
Desde su Fundación en 1976, The Wooster Group ha producido un extensor y revolucionario cuerpo de trabajo. Dirigida por Elizabeth LeCompte, la compañía de 17 actores, artistas técnicos y administradores trabajan de forma colaborativa, lidiando en conjunto con textos, movimientos y tecnologías para contar historias con un estilo característico que ha sido elogiado por romper los límites del teatro convencional. El grupo ha realizado más de 30 trabajos en teatro, cine y video, incluyendo Rumstick Road (1977), L.S.D. (…Just The High Points…) (1984), Brace Up! (1991), House/Lights (1999), To You, The Birdie! (Phèdre) (2002), Who’s Your Dada?! (2006), Hamlet (2007), The Installation There Is Still Time..Brother (2007), la ópera La Didone (2008) y Troilus & Cressida, colaboración con la Royal Shakespeare Company que se estrenó durante el World Shakespeare Festival en el marco de las Olimpiadas Culturales Londres 2012.
Las Producciones son creadas en el hogar neoyorquino del grupo, The Performing Garage, ubicado en el número 33 de la calle Wooster. Han realizado giras por Estados Unidos y el mundo, incluyendo los festivales y más importantes teatros de Europa, Rusia, Canadá, Sudamérica, Medio Oriente, Asia y Australia.
LeCompte ha sido receptora de grandes reconocimientos, como una Beca Guggenheim (2008) y la Orden de las Artes y las Letras del Ministerio de Cultura francés (2006). Los actores del Wooster Group, a su vez, han recibido numerosos premios OBIE y BESSIE en sus casi cuatro décadas de trayectoria.
¿Se ve como el Rey? Bueno, más como Burton
«Ahora lo ves, ahora no lo ves. Y, oh, la frustración que eso conlleva. El cautivante fantasma de Richard Burton, en la cima de su fama, se materializa y disuelve una y otra vez en esta meticulosa recreación del Wooster Group sobre la producción de Hamlet estrenada en Broadway hace 43 años, protagonizada por Richard Burton y dirigida por John Gielgud.
El homenaje que hace esta compañía del centro, a veces deslumbrante, a menudo abrumadora, a un evento teatral legendario, convierte la actuación de Burton como Príncipe de Dinamarca en un seductor acto de desaparición en pantalla en el Public Theater, donde el espectáculo se estrenó anoche.
Bajo la dirección de Elizabeth LeCompte, el equipo técnico del Wooster Group ha trabajado la versión filmada del Hamlet de Burton hasta convertirla en un lienzo en blanco y negro, líquido, de formas que se evaporan y voces que apenas se escuchan. Seguro que nunca antes el deseo de Hamlet -“Ojalá que esta carne tan firme, tan sólida, se fundiera y derritiera”- había sido llevada a cabo tan literalmente.
Este Hamlet, con actuaciones miméticas en vivo delante de la pantalla donde se proyecta el video granuloso, es mucho más que un juego visual prolongado al extremo. Mientras los actores, incluyendo al incansable Scott Shepherd en el rol principal, intentan dar carne a los desvanecidos fantasmas que están detrás de ellos, la producción se convierte en un doloroso tributo a lo efímera que es la grandeza en el teatro.
¿Cómo se podría, sin una perfecta máquina del tiempo, siquiera intentar replicar con exactitud la experiencia de tener a Burton sobre el escenario del Lunt-Fontanne Theater en la primavera de 1964, incluyendo lo que el público aportó a la función? En ese entonces Burton, cuyo romance con Elizabeth Taylor había sido cubierto por los tabloides con una pasión que incluso superaba lo que sucede hoy con Brangelina, estaba recién casado con su amante y estaba a punto de, como la Señora Taylor decía, convertirse en “el Frank Sinatra de Shakespeare”.
Las críticas al príncipe de Burton lo coronaron como el digno sucesor de Olivier y de Gielgud, cuya versión de Hamlet en 1936 había sentado precedentes por ser la obra de Broadway con más tiempo en cartelera. Y se sumaba el indiscutible “eso”. Como escribió Howard Taubman en su crítica para The New York Times, “no recuerdo otro Hamlet con una virilidad tempestuosa semejante”.
Lo que cruje y chispea en el aire durante el teatro en vivo puede verse extraño y sin vida cuando es capturado en película, una realidad que tienen muy presente LeCompte y la compañía. Ofreciendo aproximaciones a la escenografía simple de Ben Edward y a los discretos vestuarios de Jane Greenwood, creados para parecer ropas de ensayo, el Hamlet del Wooster Group es en gran parte una duplicación, gesto por gesto, de lo que sucede en la pantalla del fondo. Eso, cuando logras descifrar lo que está pasando en la pantalla, donde los actores de pronto se funden en la nada, quedando solo un par de ojos iluminados o simplemente nada de nada, haciendo que de pronto toda la puesta en escena se vuelva blanquecina. Cualquier idea de lo cómo realmente pudo ser el Hamlet de Burton se vuelve tan poco fidedigna y cambiante como la memoria.
(…) LeCompte, hay que reconocerlo, se mantiene fiel a su punto de vista central: ser, en el siglo XXI, una “arqueóloga infiriendo un templo a partir de una colección de ruinas”, como dice el programa de mano. Esta producción mantiene su distancia intelectual parando y adelantando la ficción filmada (los símbolos del control remoto siempre están a la vista). A veces, la palabra “unrendered” (sin procesar) aparece en pantalla, indicando que esa escena se ha perdido. Esto permite a la compañía para llenar el vacío revisando sus celulares, leyendo revistas o, como sucede en una hilarante (y fulminante) escena, poniendo imágenes de la película de Hamlet de Kenneth Branagh.
Sin embargo, el valor incalculable de esta producción –la evocación del deseo de saber cómo fue una actuación pasada– se establece con gran elocuencia desde un comienzo. Estuve bastante feliz (y ocasionalmente entusiasta) durante la primera mitad de la función. Pero en la segunda sentí que se había cruzado la línea de lo hipnótico a lo narcótico. Y me encontré pensando más y más en la admonición que hace Gertrudis a Polonio: “Al caso y menos artificios”». Ben Brantley. The New York Times. 1 de noviembre de 2007.
Compañía The Wooster Group
Dirección Elizabeth LeCompte
Actuación Ari Fliakos, Koosil-ja, Alessandro Magania, Greg Mehrten, Daniel Pettrow, Scott Shepherd, Casey Spooner y Kate Valk
Escenografía Ruud van den Akker
Iluminación Jennifer Tipton
Sonido Geoff Abbas, Joby Emmons, Matt Schloss, Matt Tierney y Omar Zubair
Video Reid Farrington, Zbigniew Bzymek, Anna Henckel-Donnersmarck y Andrew Schneider
Jefe de escena Teresa Hartmann
Vestuario Claudia Hill
Producción Bozkurt Karasu
Director técnico Aron Deyo
Entrenador de peleas Felix Ivanov
Entrenador de movimiento Natalie Thomas
Coproducción The Wooster Group junto al 30 Festival of Barcelona Grec – Institut de Cultura, Ajuntatment de Barcelona
Con el apoyo de la Mid Atlantic Arts Foundation a través de USArtists International en asociación con el National Endowment for the Arts y la Andrew W. Mellon Foundation
Duración 2 horas 45 minutos
Intervalos 1 intervalo de 15 minutos
Idioma Inglés con subtítulos en español
Foto: Paula Court
USA
By William Shakespeare
Company The Wooster Group
Directed by Elizabeth LeCompte
Like archaeologists imagining an entire temple from its remains, the actors on stage imitate the gestures of the players who, in 1964, brought a famous Hamlet starring Richard Burton to Broadway. An unmissable production by the Wooster Group, from New York.
«A Hamlet for the brave». The Economist.
SYNOPSISThe Wooster Group’s Hamlet is a re-purposing of the famous 1964 Broadway production starring Richard Burton and directed by John Gielgud. In an attempt to adapt to a new era (film was supplanting theater as a dominant art form in the U.S.), the Burton production was recorded in live performance and shown for only two days in 2000 movie houses across the U.S. It was advertised as a new form called Theatrofilm made possible through the miracle of Electronovision.
In the Group’s Hamlet we attempt to reverse this process, reconstructing a hypothetical theater piece from the fragmentary evidence of the edited film. We “cover” the film, intentionally channeling the ghost of that legendary performance.
Since its founding in 1976, The Wooster Group has produced an extensive body of groundbreaking work. Led by Elizabeth LeCompte, the company of seventeen performers, technical artists, and administrators works collaboratively, weaving together text, movement, and technology to tell stories in a signature style that is celebrated for breaking the boundaries of conventional performance. The Group has made more than 30 works in theater, film, and video, including Rumstick road (1977), L.S.D. (…just the high points) (1984), Brace up! (1991), House/Lights (1999), To you, the bride! (Phèdre) (2002), Who’s your dada?! (2006), Hamlet (2007), the installation There is still time… brother (2007), and the opera La didone (2008). Productions originate in the Group’s New York home—The Performing Garage at 33 Wooster Street—and tour nationally and internationally, including festivals and major theaters in Europe, Russia, Canada, South America, the Middle East, Asia, and Australia. The Group’s next production is Troilus & Cressida, a collaboration with the Royal Shakespeare Company for the World Shakespeare Festival during the London 2012 Olympics.
Looks It Not Like the King? Well, More Like Burton. Now you see him; now you don’t. And, oh, the frustration of it. The mesmerizing ghost of Richard Burton, at the height of his fame, materializes and dissolves again and again in the Wooster Group’s meticulous re-creation of a production of Hamlet staged on Broadway 43 years ago, starring Burton and directed by John Gielgud.
This downtown troupe’s sometimes ravishing, often numbing homage to a fabled theatrical event turns Burton’s performance as the Prince of Denmark into a tantalizing on-screen disappearing act at the Public Theater, where the show opened last night. Under the direction of Elizabeth LeCompte, the technical team of the Wooster Group has massaged a filmed version of the Burton “Hamlet,” which had a brief theatrical release, into a liquid, black-and-white canvas of evaporating forms and faintly heard voices. Surely never before has Hamlet’s wish that “this too, too solid flesh would melt” been so literally fulfilled.
This Hamlet, which places mimetic live performances before the grainy, wall-filling screen version, is much more than an overextended visual pun. As the actors, including the inexhaustible Scott Shepherd in the title role, try to give flesh to the fading phantoms behind them, the production becomes an aching tribute to the ephemerality of greatness in theater.
For how could anyone without a fully equipped time machine hope to summon exactly the experience of Burton on the stage of the Lunt-Fontanne Theater in the spring of 1964, including what audiences brought to the production? At that time Burton, whose love affair with Elizabeth Taylor had been chronicled with a passion unmatched even by tabloid coverage of Brangelina today, was newly married to his paramour and poised, as Ms. Taylor put it, to become “the Frank Sinatra of Shakespeare.”
Reviews of Burton’s prince crowned him a worthy successor to Olivier and to Gielgud, whose own portrayal of Hamlet in 1936 had set the previous record for the play’s longest Broadway run. And there was that undisputable It factor. As Howard Taubman wrote in his review in The New York Times, “I do not recall a Hamlet of such tempestuous manliness.”
What crackles and sparks in the air of live theater can seem quaint and lifeless when captured directly on film, a fact of which Ms. LeCompte and company are well aware. Offering approximations of Ben Edwards’s simple original set and Jane Greenwood’s unobtrusive costumes, meant to suggest rehearsal clothes, the Wooster Group’s own Hamlet is largely a gesture-by-gesture duplication of what’s happening on the screen behind.
When, that is, you can make out what’s happening on the screen, where the actors have a way of suddenly fading into nothing but a pair of illuminated eyes or simply nothing at all, and where the whole mise-en-scène can suddenly turn snowy. Any sense of what Burton’s Hamlet was really like becomes as unreliable and mutable as memory. As the Wooster ensemble renders to its best ability the exact stance and tone of the filmed actors — even rapidly moving to match a shift in camera angles — the effect is often stilted, antiquated and downright satiric. But every now and then one or another of the performers will seem possessed, for just a second or two, by the animating spirit of that long-ago performance. It’s like the moment at a séance when the table starts to rock. This astral convergence is achieved with the help of some inspired earthly technology. The mechanical layering of sounds, in particular, is hauntingly effective, so that Mr. Shepherd and Burton sometimes seem to have merged voices.
Would that the potent magic of such moments — with the annotative visual wit that is a Wooster signature — were enough to sustain a full three hours of what is ultimately a very sophisticated form of karaoke. The live cast members are hemmed in by their roles as replicants. Since their first duty is to present only the shells of the performances they are imitating, they are only rarely able to fill those exteriors with a transforming interpretive force.
Granted, as the play progresses, a few of the actors, who inhabit multiple roles, seem to break away into something almost heartfelt, notably Ari Fliakos as Claudius (a part played on screen by Alfred Drake). And Kate Valk, the group’s brilliant longtime leading lady, is as always a marvel. Portraying both Gertrude and Ophelia, she channels and subtly warps the styles of the original actresses (Eileen Herlie and Linda Marsh) to evoke a vision of femininity unique to the 1960s.
Mr. Shepherd, who dazzlingly embodied the spirit of the choreographer William Forsythe two years ago in the Wooster Group’s “Poor Theater,” carries the heaviest burden, in playing Burton as Hamlet. Though he exudes solar heat and energy on his own, he is also inevitably “too much i’ the sun” (as Hamlet would say) of the flickering image of Burton. Since we can never entirely hear or see Burton through a whole scene, we don’t know exactly what Mr. Shepherd is responding to. We’re allowed access to what is only one half of an artistic dialogue. Mr. Shepherd’s Hamlet never takes flight as an individual creation. And I can’t honestly say that this production met the criterion I bring to any new production of Shakespeare: that it makes me hear familiar language through virgin ears. Ms. LeCompte, it must be granted, stays unswervingly true to her central point of view, that of a 21st-century “archaeologist inferring a temple from a collection of ruins,” as the program notes say. This production maintains its intellectual distance by stopping and fast-forwarding the filmed action. (Remote-control icons are always on view.) Sometimes the word “unrendered” shows up on the screen, meaning a scene has been lost. This allows the troupe to fill the vacuum by checking their cellphones, reading magazines or, in one hilarious (and withering) sequence, running footage from the Kenneth Branagh movie Hamlet instead.
Yet what is of such priceless worth in this production — the evocation of the longing to know what a past performance was like — is established with great eloquence early on. I was quite happy (and occasionally rapturous) during the show’s first half. But by its second, I felt it had crossed the line from hypnotic into narcotic. And I found myself thinking more and more and more of Gertrude’s admonition to Polonius: “More matter, with less art.”
Company The Wooster Group
Direction Elizabeth LeCompte
Cast Ari Fliakos, Koosil-ja, Alessandro Magania, Greg Mehrten, Daniel Pettrow, Scott Shepherd, Casey Spooner and Kate Valk
Scenography Ruud van den Akker
Lights Jennifer Tipton
Sound Geoff Abbas, Joby Emmons, Matt Schloss, Matt Tierney and Omar Zubair
Video Reid Farrington, Zbigniew Bzymek, Anna Henckel-Donnersmarck and Andrew Schneider
Stage manager Teresa Hartmann
Costumes Claudia Hill
Production Bozkurt Karasu
Technical director Aron Deyo
Fight trainer Felix Ivanov
Movement trainer Natalie Thomas
Coproduction The Wooster Group with the 30 Festival of Barcelona Grec – Institut de Cultura, Ajuntatment dogBarcelona
With the support of Mid Atlantic Arts Foundation through de USArtists International in association with the National Endowment for the Arts and the Andrew W. Mellon Foundation
Length 2 hours 45 minutes
Intermission 1 intermission of 15 minutes
Language English with spanish subtitles